Johanna Lundvall
Johanna Lundvall, förste förskollärare på Södertorps förskola och Per Albins hems förskola i Malmö. Aktiv i satsningen Hela Malmö läser.
Vad har läsningen betytt för dig?
Läsning för mig är väldigt mångfasetterat. Genom böcker kan vi skapa dialog, känna igen oss i andra, lära oss om det vi själva inte upplevt och på så vis närma oss en annan värld än den vi är van vid. Men även knyta an till varandra och skapa sammanhang. Läsning för mig är gemenskap, utforskande och utbildande.
Rekommendera en bok
Jag vill rekommendera mina egenskrivna barnböcker Vad skulle superhjälten gjort? och Leahs två världar. Båda böckerna är skrivna till barn i yngre åldrar, förskola och lågstadiet. Med fokus på samhällsproblem som gäng, gängrekrytering, identitet, hedersnormer, demokrati, vänskap.
Utgångspunkten i bägge böcker är att öppna upp för samtal mellan barn och vuxna där tryggheten i den relationen blir viktig för att våga berätta om svåra saker och känna stöd i att stå emot grupptryck och våga vara sig själv.

Johanna Lundvall, förste förskollärare på Södertorps förskola och Per Albins hems förskola i Malmö. Aktiv i satsningen Hela Malmö läser.
Vad har läsningen betytt för dig?
Läsning för mig är väldigt mångfasetterat. Genom böcker kan vi skapa dialog, känna igen oss i andra, lära oss om det vi själva inte upplevt och på så vis närma oss en annan värld än den vi är van vid. Men även knyta an till varandra och skapa sammanhang. Läsning för mig är gemenskap, utforskande och utbildande.
Rekommendera en bok
Jag vill rekommendera mina egenskrivna barnböcker Vad skulle superhjälten gjort? och Leahs två världar. Båda böckerna är skrivna till barn i yngre åldrar, förskola och lågstadiet. Med fokus på samhällsproblem som gäng, gängrekrytering, identitet, hedersnormer, demokrati, vänskap.
Utgångspunkten i bägge böcker är att öppna upp för samtal mellan barn och vuxna där tryggheten i den relationen blir viktig för att våga berätta om svåra saker och känna stöd i att stå emot grupptryck och våga vara sig själv.