Hélène Boëthius har lärt analfabeter att läsa – såg hur de växte

Hélène Boëthius har lärt analfabeter att läsa – såg hur de växte

Hélène Boëthius, ordförande och grundare av ALEF, Adult Learning and Empowerment Facilitators, har länge arbetat med att ge analfabeter i Afrika en chans att lära sig att läsa. Hon är också en av årets Läsande förebilder för Read Hour.
– Jag såg hur människor växte, nästan bokstavligen, för man rätar på ryggen och får ett självförtroende, säger hon.

Hélène Boëthius har nyligen fyllt 70 och börjar förbereda sig för att gå i pension. Planen är att fortsätta vara ordförande i ALEF, som är ett volontärt uppdrag.
– Totalt är det 773 miljoner av världens ungdomar och vuxna som inte kan läsa, skriva och räkna. De flesta av dem är flickor och kvinnor. Nästan alla lever i extrem fattigdom, säger hon.

Hur kom det sig att du började engagera dig i andras läsande?
– När jag var i 25-årsåldern åkte jag med en organisation till Togo i Västafrika. Jag var där i femton år och startade upp ett läsprogram för analfabeter. Vi åkte först till byar och delade ut böcker, men de som bodde där var inte var ett dugg intresserade! Då började jag och min medarbetare, som var från samma folkgrupp, diskutera varför läsning behövs.

Vad kom ni fram till?
– En viktig sak var skuldförbindelser. Många i Togo var jordbrukare, som lånade pengar i början av säsongen. När de sen hade skördat så behövde de betala tillbaka. Det blev alltid tjafs om hur betalningen skulle gå till. En annan var att kunna skicka brev. Man kanske hade en bror i en annan by som man ville skriva till, eller så ville man skicka kärleksbrev. Det var två viktiga delar.

Berätta om ALEF, som du är ordförande i.
– ALEF är egentligen en metod för hur man lär vuxna att läsa. I många läromedel får man bara läsa ord där man kan alla bokstäver. Då kan det bli rätt larviga texter. Det skippade vi helt, det är bättre att texten är intressant och meningsfull för den som ska lära sig. Med vår metod får man ta fram en helt vanlig kort text som handlar om ens liv. Sen plockar vi ut och lär oss bokstäver från de orden. Det leder till samtal, där man delar sina erfarenheter.

När samtalen tog form i grupperna Hélène Boëthius deltog i formulerades även lösningar, berättar hon.
– Det förvånar mig fortfarande. Så började de med pyttesmå steg ta sig ur fattigdomen. Jag såg hur människor växte, nästan bokstavligen, för man rätar på ryggen och får ett självförtroende. I många afrikanska länder kan hälften av kvinnorna inte läsa eller skriva. Om vi kunde ändra på det, då skulle de kunna påverka sitt samhälle och göra sin röst hörd.

Varför vill du uppmärksamma Read Hour som Läsande förebild?
– Jag tycker att det är viktigt att berätta om läsandets fantastiska värld. Jag har läst sen jag var fyra år, man blir så stimulerad i sitt tänkande. Det ger mycket att läsa. Det är inte "Ni måste läsa, barn!" utan "Ni får läsa! Så mycket ni vill!"

Vad ska du själv läsa under helgen?
– Jag vet faktiskt inte än. Hela sommaren har jag läst "Ett förlovat land" av Barack Obama. Den var 800 sidor lång så den räckte hela sommaren. En otroligt givande bok, jag blev imponerad av honom som ledare. Jag kanske läser en bit ur den på söndag.

Av: Pauline Olsson Ghoreishi

Stäng